:::..Hidup saya sekarang..:::

Author: Cita Pemuda Syahid Labels::

Assalamualaikum dan apa khabar iman?

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit tentang kehidupan yang saya lalui sekarang mungkin ia nampak biasa pada pandagan anda semua tetapi tidak bagi saya kerana ada sesuatu yang istimewa tersirat disebalik kehidupan saya sebagai pesakit yang sedang menghabiskan cuti-cutinya dirumah.

Rutin kehidupan saya dirumah sekarang tidak banyak bezanya apabila berada di kampus cuma yang membezakanya saya tidak pergi ke kelas.Hari saya bermula seawal pukul 6 pagi dimana menunaikan soalt subuh dan baca yassin ataupun al mathurat,kadang-kadang niat nak lakukan qiamulai tapi selalu terlepas tapi insyallah akan saya jadikan qiamulai itu satu rutin harian saya suatu masa nanti.

Siang hari saya lalui dengan bertemankan buku-buku,laptop,tv dan radio ataupun pergi fisio.Em nampak macam bosan kan?tetapi itulah realiti kehidupan yang saya lalui sekarang ,kenapa saya tidak lakukan aktiviti luar?bukan tak nak tapi keadaan fizikal ini yang tidak mengizinkan dimana Doktor menasihatkan saya supaya banyakan berehat dan kurangkan aktiviti yang lasak,em memang patut pun sebab sekarang saya masih mengunakan tongkat untuk bergerak jadi ada rasional juga nasihat Doktor itu.Alhamdulillah setiap apa yang berlaku pasti ada hikmah disebaliknya,dan salah satu hikmahnya yang dapat sya rasakan ialah saya dapat menghabiskan 1 juz Al-quran setiap hari yang pada dulunya menjadi bebanan untuk dilakukan.

Terus terang saya katakana yang saya memang ridukan suasana kampus diamana disitulah bermulanya perubahan yang besar dalam hidup ini dimana saya dipertemukan dengan hidayah Allah melalui golongan rakan yang begitu baik dan soleh dan membolehkan saya seperti sekarang,bukan itu saja di kampus itu jugalah terciptaya kisah epilog suka dan duka hidup sebagai seorang mahasiswa.Tetapi ada satu yang paling saya rindukan ialah suasana dakwah dan tarbiah,kerana dalam hidup saya sekarang ini kehausan sumber dakwah dan tarbiah,apa yang saya maksudkan itu ialah usrah,ini kerana ia mungkin sudah sebati dalam jiwa dan hati saya ini sampai saya betul-betul rasa sesuatu yang tidak lengkap dalam kehidupan seharian saya tapi alahamdulillah saya dapat dapat menampunya dengan mendegar dan menonton ceramah,tadabur Al-quran dan hadis,baca blog dan buku-buku agama.

Apa yang membuat saya menjadi lebih terharu ialah saya secara tidak langsung membawa roh islamik didalam rumah ini diamana yang dahulunya agak suram.Sekarang anak-anak sedara saya mula mendegar nasyid terutamanya lagu-lagu Maher Zain,membaca buku novel islamik walaupun kurang memahaminya,bagi abang pula sudah mula berjinak-jinak mendegar ceramah agama terutamanya dari ustaz Kazim Eliyas mungkin kerana cara penyampaianya yang agak mencuit hati tetapi apa yang penting bagi saya mesej yang hendak disampaikanya dan sekarang bacaan Al-quran dan Yassin sentiasa berkumandang didalam rumah ini.

Inilah pilihan Allah kepada kita dalam menjalani kehidupan harian yang penuh dengan hikmah bagi yang menyedari,sekarang terpulang kepada kita untuk mencari hikmah yang tesirat yang dikurniakan kepada kita manusia setiap hari,masa,ketika sampai masa kita dijemputnya

1 comments |
  1. alhamdulillah.. seronok sgt dgr. Allah mmg sebaik2 perancang. ada hikmah dengan semua kedukaan lampau. teruskan apa yang baik. ktrang sntiasa doakan yang tbaik untuk abg syahid :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...