:::Pancaindera:::

Author: Cita Pemuda Syahid Labels::

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..

Hari ini saya belajar sesuatu yang berguna daripada sesorang,kerana apa?kerana dia terlalu istimewa melalui pandagan hati saya.

Siapakah orang yang saya maksudkan itu?orang yang saya maksudkan itu adalah seorang pakcik dalam lingkugan umur 40an yang cacat,dimana kedua-dua belah kakinya dipotong dan bergerak dengan hanya mengunakan kedua belah tangannya dengan bantuaun satu papan luncur.


Subahanallah,itulah ungkapan pertama dalam hati saya apabila melihat keadaanya yang serba kekurangan itu,saya bertemu dengn pakcik itu ketika hendak menunaikan solat disurau,dimana pakcik itu sedang membuat kutipan dengan menjual hasil lukisanya dan sedikit minyak wangi.Begitu tersentuh melihatkan keadaan pakcik itu yang serba kekurangan mampu untuk melakukan semua itu,tambah tersentuh lagi apabila melihat ia menunaikan solat dalam keadaannya yang serba kekurang itu mampu untuk melakukan solat berjemaah,bagaimana dengan kita yang sempurna ini?

Dari Abu Hurairah, iaitu Abdur Rahman bin Shakhr r.a., katanya: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah Ta’ala itu tidak melihat kepada tubuh-tubuhmu, tidak pula kepada bentuk rupamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hatimu sekalian.”
(Riwayat Muslim)


Melihat keadaan pakcik itu betul-betul memuhasabahkan diri ini dimana setinggi-tinggi rasa syukur dan rendah dirinya pada kesempurnaan yang ada pada saya ni,macam nak menitis je air mata ni bila dilihatkan pada diri yang smpurna ini masih banyak lagi perkara yang belum diselesaikan dengan Allah terutamanya dakwah.Bukan apa diakhirat kelak setiap anggota badan ini akan berbicara tentang apa yang dilakukanya semasa hidup,Yallah sesungguhnya jasad-jasad hamba mu ini telah banyak melakukan kemurkaan..

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus) dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing) dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan. (Mata hati orang-orang yang menderhaka itu rosak) dan kalau Kami kehendaki, Kami berkuasa menghapuskan bentuk dan biji mata kepala mereka menjadi rata, sehingga masing-masing menerpa mencari-cari jalan (yang biasa mereka lalui). (Kiranya dijadikan demikian) maka bagaimanakah mereka dapat melihatnya?
(yassin 36:65-66)

Dari itu marilah kita bersama-sama melihat diri kita kembali,telah lengkap segala kurniaan pancaindera jika nak dibandingkan ada insan-insan lain yang diuji Allah dengan kekurangan pancaindera,tapi ke arah manakah kita gunakanya?adakah untuk pencipta kita ataupun hamba kepada dunia?

Itu soalan yang akan saya tinggalkan untuk anda fikir-fikirkan dengan hati bagi memuhasabahkan diri yang sering terlupa dan alpa dengan nikmat yang Allah kurniakan pada kita.

0 comments |

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...