:::Kembali Ke Sekolah:::

Author: Cita Pemuda Syahid Labels::

Assalamualaikum..

Bismillahirahmanirahim..

Tersebutla kisah...(hehe,macam puisi je J)

Petang tadi bila lihat sahaja kanak-kanak pulang dari sekolah teringat pula adik-adik kat SMK Sultan Abdul Aziz Shah Kajang,tapi kenapa adik-adik dari sekolah tu ?

Begini kisahnya,sebenarnya 2 minggu lepas saya kawan terpilih untuk menjadi fasilitator untuk Kem Remaja Perkasa sekolah tersebut untuk pelajar tingkatan dua selama dua hari satu malam,pada mulanya saya bukanlah fasilitator yang dicari tetapi terdapat beberapa masalah peribadi kawan saya,jadi terpaksalah saya menjadi bidan terjun untuk program ini walaupun ketika itu saya terlibat sama dengan sukarelawan KSSU,tapi memikirkan dakwah itu yang utama saya perlu pergi,dimana inilah peluang saya untuk meluaskan lingkungan dakwah untuk peringkat adik-adik pula.

Sebelum pergi saya difahamkan program ini adalah untuk adik-adik yang istimewa,maksud istimewa saya disini bukanlah kurang upaya tetapi istimewa daripada sikap dan tingkah laku mereka kerana mereka ini terpilih atas sebab masalah disiplin sekolah seperti merokok,ponteng,gaduh,peras ugut,buli,hidu gam dan yang paling tak disangka sekali ialah kes rogol.Nauzubillah apabila mendegar masalah yang mereka hadapi dan ini juga adalah cabar yang pertama kali saya lalui berhadapan dengan mereka yang bermasalah sebegini.

Sedang dalam perjalanan,jauh dilubuk hati ini berdoa agar Allah permudahkan segala urusan dan memperbetulkan niat ke sana.Apabiala sampai,dapat dilihat wajah-wajah kecerian adik-adik yang menyertai program itu bersiap untuk program dan yang menariknya mereka tidur didalam kemah,suatu pengalaman yang mungkin mereka mungkin tak dapat lupakan agaknya J

Dipendekan cerita kami dan dua orang lagi fasi muslimat daripada UKM dberikan taklimat ringkas oleh seorang guru yang terlibat tentang apa yang perlu kami lakukan sepanjang program ini ,kami diketuai oleh seorang ketua yang dipanggil Abang Pian.

Progaram bermula selepas isyak diman sesi ini lebih kepada member kesedaran dengan menyentuh hati adik-adik ini,peranan ini diambil oleh Abang Pian,terus tering pengisian yang diberikan cukup mantap sehinggakan diri ni umpama peserta.Tugas kami bermula selepas itu hehe,pada mulanya saya ingin mengunakan teknik mendekati mereka ini dengan lembut dan kasih sayang tetapi itu bukanlah cara yang terbaik untuk mereka kerana saya difahamkan oleh guru-guru disini mereka ini agak agresif,hyperaktif dan hardcore jadi terpaksa menggunakan pendekatan yang sesuai dengan meraka tegas dan agresif walaupun itulah bukanlah sikap saya yang sebenar.

Setelah sehari setengah bersama adik-adik ini tersentuh hati saya melihat keadaan hidup dan diri mereka diamana ada yang tidak tahu mengaji,tidak tahu sembahyang,kurang Berjaya dalam pelajaran dan palig menyedihkan kebanyakan mereka hadir daripada keluarga yang bermasalah dan dan mereka yang muda ini jadi mangsa keadaan.Bila saya cuba dekat dan menyentuh hati mereka,rata-ratanaya jauh dari lubuk hati mere semua ingin berubah jadi seorang yang baik dan Berjaya tetapi sejauh mana kita disekeliling mereka ini boleh merealisasikan impian dan harapan mereka ini?

Bagi saya inilah yang dikatakan pentingnya sistem tarbiah dalam sesbuah masyarakat,kerana tarbiah itu dibentuk daripada individu hingalah ke seluruh alam diamana individu muslim yang terbentuk dari sistem tarbiah akan pula membentuk baitulmuslim dan seterusnya yang secara tak langsung melahirkan generasi-genarasi unggul dan mungkin masalah yang dihadapi oleh adik-adik tadi tidak timbul.Dari sudut lain pula dapatlah dilihat bahawa betaapa lemahnya sistem tarbiah dalam masyarakat muslim sekarang,jadi rupa-rupanya masih besar lagi tanggungjawab kita yang begelar Dai’e ini dimana hanya dengan dakwah dan tarbiah sahaja dapat menyelesaikan segala permasalahan ini.

Sebelum melangkah pulang pada sesi terakhir dengan adik-adik ini semapat say menyampaikan kata-kata nasihat dan perangsang untuk mereka Berjaya dalam hidup mereka dalam apa juga bidang yang diceburi,saya ingatkan mereka juga kejayaan dalam pelajaran bukanlah segala-galanya tetapi kejayaan yang sebenar adalah menjadi seorang hamba yang taat dan patuh pada segala perintah Allah dimana syurga itulah kejayaan manusia yang sebenarya.

Dengan rasa sayu kami pulang diringi dengan doa pada Allah agar dibukakan pintu hati mereka adik-adik ini untuk menerima hidayahMu agar mereka inilah pejuang-pejuang agama yang bakal lahir insyallah.

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya dia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayat petunjuk (kepada memeluk Islam).

(28:56)


Itulah yang dikatakan pengalaman yang belum tentu saya dapat dimana-mana kalau tidak disekolah tersebut,terima kasih Allah dan Alhamdulillah kerana memilih hambaMu yang serba kekurangan ini untuk belajar lagi tentang erti sebuah kehidupan daripada adik-adik SMK Sultan Abdul Aziz Shah Kajang

0 comments |

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...