:::..Inilah Kehidupan..:::

Author: Cita Pemuda Syahid Labels::

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..

Itulah ungkapan pertama yang hendak diucapkan kerana berlimpah-limpah ruah nikmat yang Allah berikan kepada kita tetapi kadang-kadang mungkin kita terlupa untuk mengucapkanya.

Rasanya lebih sebulan saya mendiamkan diri dari penulisan ini,fuhh..tempoh yang agak lama juga ye...

Sebenarnya bukanlah segaja untuk mendiamkan diri seribu bahasa tetapi dek terhimpit dengan arus perjalanan hidup ini yang tak menentu,itu bukanlah alasan tetapi itulah realiti yang saya lalui.Dalam tempoh itu bermacam-macam benda terjadi pada diri ini baik dari segi rohani dan jasmani,kalau hendak dicoretkandisini boleh jadi filem agaknya :) itulah realiti hidup sebagai seorang hamba dan Dai'e

Kerana apa saya berkata begitu,Selagi mana kita bergelar hamba selagi itulahkita selayaknya diuji danselagi mana juga kita bergelar seorang Dai'e jagan mengharap jalan yang rata tampa onak duri ditabur utuk menguji sejauh mana perhambaan kita pada Allah,Tuhan sekalian alam.

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar

(2:155)

Kadang-kadang terasa lemah longlai untuk melalui sehinggakan hampir tersungkur dibuatnya,akan tetapi wajarkah semua persoalan itu terkeluar dari mulut seorang hamba yang hina ini,sedangkan itu hanyalah sedikit ujian jika nak dibandingkan dengan Rasulullah dan sahabat terdahulu,amat lah jauh lagi agaknya bagai langit dan bumi,kita mengimpikan lamabaian syurga yang mahal tapi sejauh mana usaha kita,termuhasah diri ini apabila memikirkan itu ditambah pula dengan firman Allah;

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).

(2:214)

Perhh,umpama satu tamparan je ayat itu untuk diri ini,bajet jaga amal,ikut usrah dan buat usrah sudah lengkap ke tiket syurga kita? kerana selagi mana dakwah kita mudah tanpa sebarang masalah dan senang hati-hati mungkin itu adalah masalah untuk kita kerana mungkin kita diuji dengan kesenangan melakukan dakwah atau ada sesuatu yang tidak kena dengan dakwah kita.Ingatlah Syurga itu mahal!!

Dari itu sama-samalah kita periksa dan terus periksa diri ini,selagi mana kita hidup selagi itulah kita akan terus diuji,hendakkan pula kita adalah seorang Dai'e,jagan mudah senang degan kesenangan dan jagan mudah sedih dengan kesusahan hakikatnya semua itu datangnya dari Allah Dia tahu apa yang terbaik untuk hidup kita.

0 comments |

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...