Jagan Dihalang Rasa Cinta itu..

Author: Cita Pemuda Syahid Labels:: ,

Kerana Allah saya terus hidup bernafas di atas alam yang penuh cabaran ini,dan kerana Allah juga saya menulis ini BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.Bacalah semua coretan ini degan hati iklhlas dan jiwa yang tenang dan jagan dicari kesalahan tapi carilah isi yang tersirat yang cuba disampaikan.

CINTA adalah bagi saya satu ungkapan akad atau janji kepada orang yang betul ikhlas disayangi dari hati,dan bukan mudah untuk melafaskanya kepada seseorang yang betul betul kita sayangi kerana didalamnya penuh dengan kejujuran,kesetian,keikhlasan,tangungjawab,tolak ansur dan saliang memahami antara satu sama lain tetapi disini cinta itu tidak akan lengkap jika cinta itu bukan kerana Allah.Allah yang mengurniakanya kepada semua mahkluk yang diciptakanya dengan perasaan saling menyayangi antara satu sama lain,Cinta kepada Allah dan rasul adalah cinta tertinggi dan teragung kita sebagai manusia,tetapi jagan kita lupa Allah tidak pernah meghalang kita untuk mencintai kita sesama mahkhluk kerana lumrah kehidupan setiap mahkluk dijadikan allah berpasang-pasangan dan adakah kita hendak menafikan itu lagi?dan adakah kita hendak menyangkal yang fitrah bagi sorang lelaki adalah seorang wanita? suka diingatkan aku tidak akan berkata-kata tanpa petunjuk al-quran dan hadis kerana itu menjadi rujukan aku dalam melontarkan dan membicarakan sesuatu perkara yang berkaitan dengan agama ini.

Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: Kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (3:14)

sesungguhnya jaganlah kita samakan cinta itu dengan couple kerana jauh perbandiganya kerana istilah couple itu tidak pernah Allah sebutkan dan pengisianya sugguh tidak sama sekali memenuhi erti sebuah percintaan kerana cinta itu sendiri allah yang mengurniakan kepada kita.Apa yang ada dalam couple?pada pandagan saya couple ini hayalah istilah biasa yang membawa maksud pasangan lelaki dan perempuan bercinta,dating,dan macam-macam lagi perkara-perkara lagha yang ada didalamnya yang menjadi salah satu penyumbang utama kearah kemaksiatan,dan jika dilihat tujuan couple ini tidak jelas kerana tidak tahu tujuanya dan sampai bila?Mengapa ini terjadi?

Itulah yang membezakan antara couple dan cinta kerana allah kerana jika cinta kerana allah semua yang dilakukan akan diperbatasi syariat tujuannya hanyalah satu iaitu untuk dijadiakan suami isteri dan diakhiri ke pernikahan yang sah.

"syaitan akan menagis apabila bernikahnya sepasang anak adam degan sah."

“Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal pula bagi mereka. (Dan dihalalkan mengawini) wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu, bila kamu telah membayar maskawin mereka dengan maksud menikahinya, tidak dengan maksud berzina dan tidak (pula) menjadikannya gundik-gundik. Barang siapa yang kafir sesudah beriman (tidak menerima hukum-hukum Islam) maka hapuslah amalannya dan ia di hari akhirat termasuk orang-orang merugi.”(5:5)

Jika cinta kita terhadap seseorang itu kerana allah maka apa yang ada padanya itu boleh mengigatkan kita kepada penciptanya iatu allah itulah lalu itulah cinta kerana allah,kita manusia mungkin kadang-kadang lalai dan alpa tetapi menjadi tanggungjawab untuk memperingati antara satu sama lain dan alangkah indah jika cinta itu menjadi penegur utama untuk mengigatkan dan mendekatkan diri dengan allah

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu istri-istri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.”(3:21)

Mengapa tiba-tiba aku bercerita tentang ini?jawapanya inilah persoalan yang telah timbul dalam benak pemikiran aku semenjak 2,3 hari ini tetapi mungkin aku sudah mendapat jawapanya dari allah.Kerana permasalahan ini juga membuatkan aku tidak menjamah sedikit makanan pun hingga sekarang kerana hilang selera untuk menjamah makanan.Secara jujurnya memang aku cinta dan terlalu sayang kepadanya,mungkin aku atau dia yang tidak faham dalam perjalan cinta ini?semalaman mata ini tidak terpejam dan semalaman otak berkerja memikirkan soal ini ditambah dengan perasaan sedih dan rindu kepadanya tetapi tiba-tiba terdetik dalam lubuk hati ini mengatakan semua masalah dan ujian ini datangya dari Allah dan aku harus meminta tolong kepadanya,aku bersyukur kerana ini mungkin salah satu petunjuk dan teguran daripada allah untuk perkara ini.

Dalam lamunan aku bingkas bagun untuk qiamulai walaupan aku hanya terlelap dalam 2-5minit saja tetapi itu sudah cukup syaratnya untuk berqiamulai,diwaktu itu aku memohon petunjuk dan jalan penyelesaian untuk permasalahan ini.alhamdulillah allah memberikan petunjuk yang nyata sekali yang ia adalah pilihan aku didalam mimpiku disaat aku terlelap selepas subuh seketika,dan allah membuktikan lagi kekuasanya apabila usrah yang aku hadiri membincangkan soal cinta seperti mana yang dirungkaikan dalam penyataan aku tentang cinta tersebut dan ini menguatkan lagi naluri cinta aku kepadanya tidak salah keran cinta aku kepadanya kerana agamanya bukan kerana lain,sidia sering mengigati aku apabila aku leka seketika dan banyak berkongsi tentang ilmu agama ini dan yang paling penting bertapa bersyukurnya aku apabila allah mengurniakanya kepada aku untuk aku mengigati kekuasaanya terhadap ku,subahanallah.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”(HR Bukhari & Muslim)

dan sepertimana doaku ketika berada didalam sujud terakhir dalam solat sunat tahjud iaitu bermaksud

"oh Tuhanku,masukanlah aku daripada pintu kebenaran,dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran juga,dan kurniakanlah bagiku daripada-Mu seorang penolong"

dan dengan itu jugalah Mungkin allah mengurniakanya kepada aku sebagai salah satu bantuan untuk membantu aku dalam menyebarkan dakwah dan bersama menjalani kehidupan yang penuh dengan cabaran ini,dialah zaujah yang aku cari dan dialah permata yang aku cari selama ini.

Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).(5:55)

insyallah aku akan megambil satu langkah yang nekad sesuai dengan petunjuk Allah yang diberikan kepada aku iaitu aku ingin berjumpa dengan kedua orang tuanya,mungkin ini nampak tergesa-gesa dalam usia aku begini tetapi syariat tidak pernah melarangnya untuk menyampaikan hasrat hati ini untuk melamarnya sendiri kerana cinta dan kasih sayang aku kepadanya kerana Allah dan Rasul.

"Tiga perkara yang sesiapa memilikinya,maka dia memperoleh kemanisan iman:Allah dan rasulNya lebih dikasihi olehnya daripada selain keduanya,dan dia tidak mengasihi seseorang melainkan kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kufur sebagaimana dia benci untuk dilontarkan ke dalam apai neraka."(Riwayat al-Bukhari)

“Hendaklah kamu mengahwini anak dara. Ini kerana mereka lebih baik perkataannya, lebih subur rahimnya dan lebih redha dengan yang sedikit”.(HR Ibnu Majah, sanadnya Hasan)

Berilah peluang kepada ku untuk menerangkan segala-gala kesulitan yang berlaku ini antara kita supaya apa yang ada didalam hati ini dapat diterjemahkan dengan kata-kata melalui panduan Allah ini,jaganlah kita membisu kerana itu bukanlah perkara yang terbaik untuk menyelesaikan kemelut yang melanda kita sekrang,sesungguhnya islam itu mengalakan musyawarah untuk memuaskan hati antara 2 pihak dalam menyelesaikan masalah insyallah.

kata-kata ku Buat mu..

Andai aku itu burung yang terbang, engkau adalah angin lembut yang bersisir-sisiran sepanjang perjalanannya. Tetapi kerana fitrah kejadian Tuhan wanita itu kebergantungan hidupnya harus saja diserahkan kepada seorang lelaki yang boleh melindungi, maka kita pun tidak selamanya mahu menjadi angin semata-mata. Kita mahu menjadi bunga, menghias sayapnya. Kita mahu terus bersama-sama, terbang dari rendah perkebunan bunga sehingga ke sayup langit terbuka, sehingga jalannya yang paling hujung, sehingga kita tua, rapuh dan mati. Tetapi kita bahagia dalam dakapannya.Semoga kita diketemukan jodoh..InsyaAllah...


0 comments |

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...